۱۳۸۹ مهر ۴, یکشنبه

کتاب آدینه: روابط سکسی در ایران در گذشته و حال



فرج سرکوهی (منتقد و روزنامه نگار) - رادیوفردا
کتاب «تاریخ اجتماعی روابط سکسی در ایران»،نوشته ویلم فلور، که ترجمه فارسی آن اخیراً در اروپا منتشر شد،از انگشت شمار پژوهش‌های جامعه شناختی،مردم شناختی و تطبیقی  ـ تاریخی است که در باره روابط سکسی در جامعه ایرانی تالیف شده است.

این کتاب را محسن مینوخرد به فارسی ترجمه کرده است.

نظام ارزشی و اخلاقی جامعه ایرانی از دیرباز تا کنون، ثبت روابط سکسی و نوشتن و گفتن در باره این روابط را، جز در پرده اشاره و استعاره، منع کرده است

تاریخ‌نویسی نیز در ایران، دستکم تا پیش از مشروطه و جز در مواردی نادر، از ثبت زندگی واقعی مردمان و از نگارش مناسبات اجتماعی آنان پرهیز کرده و به گزارش شاه‌پسند زندگی شاهان و درباریان محدود بوده است.

بر این بستر پژوهشگری که به عرصه‌ها و ابعاد زندگی مردم ایران،و به ویژه به روابط سکسی و جنسی می‌پردازد، با کمبود منابع مستند رو به رو بوده و آن جا که پای مناسبات و روابط واقعی مردمان در کار است، دستکم تا دوران مشروطه، به اجبار به منابعی چون حاشیه‌های رخدادهای تاریخی ثبت شده، سفرنامه و گزارش‌های غیرایرانیان و به بازتاب زندگی واقعی مردمان در ادبیات و هنر تکیه می‌کند.

بخش مهمی از کتاب «تاریخ اجتماعی روابط سکسی در ایران» نیز بر مبنای این گونه منابع تألیف شده است.

مؤلف در بخشی از کتاب منابع خود از جمله آثار مسعود سعد سلمان، سوزنی سمرقندی، عطار، مولوی، سعدی و حافظ و نیز سفرنامه و گزارش‌ها غیرایرانیانی را که به ایران سفر کرده‌اند، معرفی و نقد می‌کند.

کتاب «تاریخ اجتماعی روابط سکسی در ایران»به ابعاد گوناگون روابط سکسی از جمله ازدواج دائم، ازدواج موقت، روسپیگری، همجنس‌گرایی، شاهد بازی (رابطه سکسی مردان با نوجوانان نابالغ)، رابطه سکسی با حیوانات و بیماری‌های واگیردار سکسی در ایران می‌پردازد.

کتاب در پنج فصل تدوین شده است. فصل اول به بررسی تطبیقی ـ تاریخی ازدواج در ایران از دوران هخامنشیان به بعد، قوانین و رسوم ازدواج، آداب همخوابگی و بستر و مسائلی چون معیار‌های اجتماعی و اقتصادی همسر گزینی، چند همسری مردان، بکارت زنان و طلاق اختصاص یافته است.

در فصل دوم ازدواج موقت از دوره صفوی تا قاجار و برخورد اقلیت‌های مذهبی ایران با ازدواج موقت بررسی شده است.

فصل سوم کتاب روسپیگری در تاریخ ایران، به ویژه از دوران حکومت خلفای اموی و عباسی تا دوران مغول و روسپیگری در جمهوری اسلامی را بررسی و مسائلی چون نحوه تعیین دستمزد روسپیان و نگاه جامعه به این لایه را تحلیل می‌کند.

همجنسگرایی در ایران موضوع فصل چهارم کتاب است. در این فصل نه فقط همجنسگرایی مردان و زنان که «شاهد بازی» و پدیده رایج تجاوز به کودکان و نوجوانان پسر نیز بررسی شده است.

فصل پنجم کتاب به مطالعه بیماری‌های جنسی در تاریخ ایران و گسترش این بیماری‌ها در جمهوری اسلامی اختصاص یافته است.

ویلم فلور، مؤلف کتاب «تاریخ اجتماعی روابط سکسی در ایران»، در سال ۱۹۴۲ در هلند متولد شد. در دانشگاه اوترخت در جامعه‌شناسی و اقتصاد تحصیل و دکترای خود را در همین عرصه‌ها از دانشگاه لیدن دریافت کرد و نزدیک به ۲۰ سال کارشناس انرژی در بانک جهانی بود.

فلور به زبان‌های فارسی و عربی نیز تسلط دارد و بارها به ایران سفر کرده است.

از دیگر آثار او می‌توان به تاریخ تئاتر در ایران، بهداشت عمومی در ایران دوران قاجار، تاریخ اقتصادی اجتماعی در دوران صفویه، ظهور عرب‌های خلیج فارس، تاریخ پنج شهر از جمله بندرلنگه و رساله درباره بندرعباس و میناب اشاره کرد.

آماری از ايران

از هفت میلیون معلول تا ۱۷ ميليون "فقير نسبی"

رادیوفردا
۱۳۸۹/۰۶/۳۱
۸ هزار و ۱۰۰ نفر از کارکنان تهرانی به شهرستان‌های ديگر منتقل شدند. به گزارش خبرنگار مهر، لطف‌الله فروزنده روز چهارشنبه در حاشيه جلسه هيئت دولت در جمع خبرنگاران با اعلام اين که هشت هزار نفر از کارمندان دولتی و ۱۰۰ نفر از کارکنان شرکت‌های دولتی داوطلبانه از تهران خارج شده و به شهرستان‌های ديگر منتقل شده‌اند از برنامه انتقال ۴۰ درصدی کارکنان تهرانی در آينده نزديک خبر داد.

يک ميليون و ۱۱۴ هزار کودک روز چهارشنبه دوران تحصیل ابتدایی خود را آغاز کردند. بر اساس گزارش سازمان ثبت احوال کشور امروز همزمان با جشن شکوفه‌ها، يک ميليون و ۱۱۴ هزار و ۶۵ «کودک واجب‌التعليم» در سن هفت سالگی به مدرسه رفتند.

هفت میلیون ایرانی دچار معلولیت هستند. نايب رئيس انجمن علمی شنوايی‌شناسی ايران با اعلام اين که هفت میلیون یا ۱۰ درصد جامعه دچار معلوليت هستند، گفت: «يک تا يک و نيم درصد از اين معلوليت‌ها مربوط به کم‌شنوايی و ناشنوايی است.» دکتر سعيد ملايری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: «وجود اين تعداد کم‌شنوا و ناشنوا در جامعه آمار قابل توجهی است

روزنامه آرمان خبر داده است که به گزارش سازمان جهانی بهداشت  ۱۷ ميليون فقير نسبی در ايران وجود دارد؛ به عبارتی بیش از ۲۴ درصد از مردم کشور دچار فقر نسبی هستند.

به نوشته اين روزنامه، بنابر گزارش سازمان جهانی که «براساس داده‌های ملی» تدوين شده است، بیش از ۲۴‌ درصد از مردم ايران دچار فقر نسبی هستند و ۳.۱ درصد جمعيت ايران نيز زير خط مطلق فقر قرار دارند.

۷۰‌ درصد جمعيت ‌ايران در‌ شهرها زندگی می‌کنند. بنابر گزارش سازمان جهانی بهداشت حدود ۶۰‌ درصد از هزينه‌های سلامت از سوی مردم و به صورت شخصی پرداخت می‌شود و با وجود آن که «۷۰‌ درصد جمعيت ‌ايران در ‌شهرها زندگی می‌کنند، هنوز بحث پزشک خانواده‌ شهری توسعه پيدا نکرده و نياز به اقدامات بيشتری در‌اين زمينه است».

روزنامه آرمان نوشته است که سازمان جهانی بهداشت در عين حال وضع بهداشت در ايران را بهتر از شماری از کشورهای همسايه آن اعلام، اما تاکيد کرده است که «بر اساس تحقيقات انجام شده ۲.۵ درصد از جمعيت‌ ايران در صورت بيماری، هزينه‌های فاجعه‌آميزی» را متحمل می‌شوند و سالانه يک‌درصد از جمعيت ايران به خاطر هزينه‌های بخش سلامت فقير می‌شوند.

۶۲.۵ درصد ظرفيت‌های کاردانی و کارشناسی اعلام شده سال ۸۹‌ اين دانشگاه‌ها خالی مانده است. به نوشته اين روزنامه، علی آهون‌منش در نامه‌ای خطاب به علی لاريجانی ‌از خالی ماندن ۶۲.۵ درصد ظرفيت‌های کاردانی و کارشناسی اعلام شده سال ۸۹‌ اين دانشگاه‌ها خبر داده و آن را «ضربه‌ای کمرشکن و موجب اضمحلال و ورشستگی کليه دانشگاه‌ها و موسسات غيردولتی غيرانتفاعی» دانسته است.

روزنامه اقتصاد با يادآوری اين که سهم اختصاص يافته به يارانه نقدی مردم از درآمدی که دولت از حذف يارانه‌ها کسب می‌کند ۱۰ هزار ميليارد تومان در سال ۸۹ است می‌نويسد: «در صورت توزيع برابر يارانه نقدی ميان مردم هر يک از ۶۱ ميليون نفر واجد دريافت يارانه نقدی ماهانه ۲۷ هزار و ۳۲۲ تومان و در مجموع طی يک سال آينده ۱۶۳ هزار و ۹۳۴ تومان يارانه نقدی» دريافت خواهند کرد.

۲۰ درصد هزينه خوابگاه دانشجويی از سوی دولت افزایش یافت. روزنامه جام‌جم  در گزارشی از «مشکلات دانشجويان برای تهيه خوابگاه» می‌نويسد: «سال تحصيلی جديد در حالی از هفته آينده برای مدارس و دانشگاه‌ها آغاز می‌شود که وزارت علوم به طور رسمی از افزايش ۲۰ درصدی نرخ خوابگاه‌های دانشجويی خبر داده است».

۲۳ هزار ميليارد تومان چک در سال گذشته برگشت خورده است. روزنامه دنيای اقتصاد گزارشی درباره رشد شمار چک‌های برگشتی منتشر کرده و نوشته است که «آمار چک‌های برگشتی به‌ رقم بی‌سابقه‌ای رسيد».

اين روزنامه با اشاره به اين که «آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در سال ۸۸ حدود ۲۳ هزار ميليارد تومان چک برگشت خورده» نوشته است: «اين رقم در چهار ماهه نخست سال ۸۹ به رقمی معادل ۸ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان رسيده است

چرا فيس بوک آبی است؛ شش حقيقت در مورد مارک زاکربرگ


رادیوفردا

زندگی شخصی مارک زاکر برگ يکی از موسسان شبکه اجتماعی فيس بوک که تاکنون نسبتا ناشناخته مانده است به زودی علنی خواهد شد. يک فيلم سينمايی به نام « شبکه اجتماعی» که زندگی زاکربرگ با آميزه ای داستانی موضوع آن است از روز اول اکتبر روی اکران خواهد رفت.

اين فيلم بدون ترديد بر شهرت بنيانگذار ۲۶ ساله فيس بوک خواهد افزود که اکنون نيز جزو چهره های سرشناس جهان است و وب سايت گروهی – اجتماعی وی بيش از نيم ميليارد نفر مشترک دارد.

شبکه خبری سی ان ان براساس جستجو و تحقيق در شبکه اينترنت شش حقيقت کمتر شناخته شده و طنز آميز در مورد مارک زاکربرگ را فهرست کرده است. بخش اعظم اين تحقيقات براساس مطلبی است که ماه پيش درمجله «نيويورکر» به چاپ رسيد و از لحظه انتشار تاکنون مراجعات و خوانندگان فراوانی را به خود جلب کرده است.

سلطان روابط عمومی در زندگی خود بسيار خصوصی است

زاکر برگ می گويد که هدف اصلی فيس بوک برداشتن حصارها و تبديل کردن جهان به دنيايی آزادتر و صادقانه تر است. ولی او نکات بسيار کوچکی از زندگی خود را روی فيس بوک علنی کرده است. به نوشته مجله نيويورکر به نظر می رسد که خالق بزرگترين شبکه اجتماعی خود فردی بسيار خجول و خصوصی است.

علائق وی بسيار عجيب به نظر می رسند

موارد علائق و سرگرمی هايی که زاکر برگ در صفحه فيس بوک خود فهرست کرده است اگر عجيب نباشد حداقل می توان گفت که سئوال برانگيز هستند. در فهرست علائق وی اين عناوين را مشاهده می کنيم :« ساختن ، خراب کردن، چرخه اطلاعات، انقلاب، فضای باز، حداقل گرايی». خوانندگان مورد علاقه وی « دفت پانک »، « ليدی گاگا » هستند.

علاقه به تمدن باستان و کشش سلاطينی

مارک زاکر برگ بزرگ شده نيويورک است و از دوران دبيرستان به زبان لاتين و تمدن باستان علاقمند شد. پس از دو سال تحصيل در هاروارد، دانشگاه را به خاطر پيشبرد پروژه فيس بوک رها کرد. او به خاطر علاقه اش به ادبيات عهد باستان شهرت داشت و اولين بازی های کامپيوتری را که طراحی کرد براساس فضا و شخصيتهای روم باستان ساخته شده بود. يکی از دوستان زاکر برگ می گويد که وی گرايش زيادی به شکوه و جلال امپراطوری دارد.

«
زاک» حداقل چندين نام مستعار و لقب دارد

دوستان و همکارانش وی را « زاک » خطاب می کنند اينرا می توان در يادداشت های همکاران وی در وب لاگ فيس بوک ديد. اما او القاب ديگری نيز دارد. مادر وی در سالهای جوانی زاکربرگ را « شازده » خطاب می کرد. در دوران تحصيل در دانشگاه هاروارد برخی از دوستانش به وی لقب « قتال » داده بودند.

صفحات فيس بوک آبی است چون زاکربرگ کوررنگ است

به نوشته مجله «نيويورکر» مارک زاکربرگ در مورد سبز و قرمز کور رنگ است بنابراين بهترين رنگی را که می تواند ببيند رنگ آبی است. آبی در عين حال رنگ اصلی صفحات فيس بوک است. زاکر برگ در مصاحبه ای با نيويورک می گويدبرای من رنگ آبی قوی ترين و غنی ترين رنگ است. من می توانم تمام جزييات و سايه روشن های رنگ آبی را ببينم

برای زاکربرگ پول اهميت چندانی ندارد

به نظر می رسد که مارک زاکر برگ برای پول اهميت چندانی قائل نيست. يک نکته در اثبات اين ادعا اين است که زاکربرگ با وجود پيشنهاد يک ميليارد دلاری حاضر نشده فيس بوک را بفروشد. مديرعامل سابق شرکت ياهو که اين پيشنهاد را مطرح کرده بود می گويد که هيچگاه نديده است که کسی پيشنهاد يک ميليارد دلاری را رد کند.

زاکر برگ در پاسخ به وی گفته بود:« فيس بوک مثل بچه من است . من می خواهم به هدايت آن ادامه داده و شاهد رشد آن باشم» زاکر برگ در جای ديگری نيز گفته بود :« خيلی ها می خواهند فيس بوک را بخرند و پول زيادی هم پيشنهاد می دهند . ولی هدف ما پول نيست

خدا دریا را برای موسی شکافت یا طبیعت؟

راديوفردا

گروهی از پژوهشگران آمريکايی می گويند که تحقيقات آنها نشان می دهد که موسی و قوم بنی اسرائيل در چه نقطه ای از آبهای دريای سرخ عبور کرده و موسی با کمک چه عامل طبيعی توانسته بود آنطور که روايت ها نقل می کنند آب دريا را دوپاره کند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از کارل دروس سرپرست اين گروه تحقيقاتی در مرکز پژوهش های ملی جوی آمريکا می نويسد: « در مورد نحوه مهاجرت قوم بنی اسرائيل از مصر به کنعان و عبور موسی و پيروانش از آب های دريای سرخ همواره کنجکاوی های زيادی وجود داشته است و کسی دقيقا نمی تواند بگويد که چنين رويدادی واقعی است و يا روايت است. در تحقيقاتی که ما انجام داده ايم مشخص شد که دو پاره شدن آب دريای سرخ در يک نقطه مشخص می تواند دلايل و پايه های علمی داشته باشد

در متن  کتاب مقدس چنين آمده که به هنگام رسيدن قوم بنی اسرائيل به ساحل دريا موسی دست خود را به سوی آب دراز کرده و همزمان باد شديدی از سوی شرق وزيدن گرفت. در همان لحظه آب دريا دوپاره شده و در وسط آن خشکی پديدار شد که قوم بنی اسرائيل از آن طريق عبور کرد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، پژوهشگران آمريکايی با تکيه بر متن انجيل نمی توانستند دقيقا محل اين عبور از دريا را شناسايی کنند چون هر سه نامی که برای اين محل در متن انجيل قيد شده اند ديگر قابل شناسايی نيستند. محققان مرکز پژوهش های جوی آمريکا تحقيقات خود را روی نقطه ای که دريا خم بر می دارد متمرکز کردند و نقاطی را که در مطالعات قبلی عنوان شده بود مثل خليج سوئز و يا حوالی عقبه در اردن را از تحقيقات خود کنار گذاشتند.

استدلال آنها اين است که به هنگام وزش بادهای شديد آب دريا تغيير جهت پيدا کرده و درست در نقطه ای که مسير دريا خم برمی دارد آب می تواند به دو قسمت تقسيم شده و شکاف بر دارد.

کارل دروس سرپرست گروه تحقيقاتی به خبرگزاری فرانسه می گويد :« بر مبنای اين عوامل می توان تصور کرد که يک گروه پناهجو که به ساحل می رسند درست در همين لحظه ای که آب شکاف برداشته از آب بگذرند و به محض اينکه تعقيب کنندگان به وسط دريا می رسند جريان آب برگردد و همه آنها را غرق کند. »

پژوهشگران آمريکايی در ادامه تحقيقات خود به اين نتيجه رسيدند که احتمالا نقطه ای که بيش از هر جای ديگر زمينه های جوی بروز اين پديده را دارد نقطه ای است به نام « تل کدوئا» که در شرق دلتای رود نيل و در شمال کانال سوئز در سواحل مديترانه قرار دارد. فرضيه دانشوران اين است که در عهد باستان شاخه خشک شده ای از رود نيل در همين نقطه به شکل حرف انگليسی U به يک درياچه کوچک ساحلی می پيوسته است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه پژوهشگران آمريکايی براساس اطلاعات ماهواره ای يک مدل از شرايط جوی و جغرافيايی منطقه در سه هزار سال پيش را ساخته و سپس مناطقی را که محل عبور رودخانه ، درياچه ساحلی و دريای سرخ است با آب پر کرده اند.

با انجام آزمايش مشخص شد که اگر بادی با سرعت صد کيلومتر و برای مدت ۱۲ ساعت بوزد می تواند حجم آبی را با عمق تقريبی دو متر جابجا کرده و بنابراين يک گذرگاه خشکی به عرض تقريبا پنج کيلومتر و به طول ۵/۳ کيلومتر ايجاد کند. اين گذرگاه خشکی که بر اثر دوپاره شدن آب ايجاد شده حدودچهار ساعت تدوام خواهد داشت که زمان لازم را برای پياده روی موسی و قوم بنی اسرائيل از اين مسير حتی برخلاف جهت باد فراهم می کند.

نتايج اين تحقيقات اخيرا روی وب سايت «کتابخانه عمومی علوم» منتشر شده است. سرپرست اين گروه پژوهشی می گويد بازسازی اين منطقه و شرايط جوی آن و آزمايشی که توسط مدل انجام شد با روايت های مربوط به مهاجرت قوم بنی اسرائيل در سه هزار سال پيش انطباق دارد.