۱۳۸۹ بهمن ۱۳, چهارشنبه

ایران و آمار بیکاری


۱۳۸۹/۱۱/۱۲
فریدون زرنگار – رادیو فردا

در مجله اقتصادی اين هفته رادیو فردا ، فريدون خاوند، استاد اقتصاد در پاريس، و ياسمين سعادت، استاد دانشگاه و پژوهشگر اقتصادی در آمريکا شرکت دارند.

خلاصه ای از اين مجله شرح زير است:

ایران و آمار بیکاری

فريدون خاوند در مورد آمار بيکاری ايران و صحبت های محمود احمدی نژاد در اين مورد می گويد:‌ «صحبت هايی که آقای احمدی نژاد می کنند در مورد مسائل بيکاری در ايران، به نظر من شگفت انگيز است و حتی با آماری هم که منابع رسمی جمهوری اسلامی اعلام کردند، منطبق نيست. البته در اين زمينه بيکاری آمار بسيار مخدوش است و بسيار تقريبی اعلام شده. ولی تا به حال بيکاری که به صورت رسمی از طرف مرکز آمار ايران اعلام شده، بالای ۱۵ درصد است و در صد بيکاری جوانان که باز از طرف مرکز آمار ايران اعلام شده، چيزی حدود ۳۰ درصد جوانهای ايرانی است. مجموعاً چيزی بالاتر از ۳ ميليون تا ۳ ميليون و ۵۰۰ هزار آمار رسمی است که مرکز آمار ايران اعلام می کند. آقای احمدی نژاد فقط از ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار نفر صحبت می کند. اين يک نکته بسيار مبهمی است در گفته های ايشان



وی می افزايد «آيا رونق ناگهانی صادرات غيرنفتی صدها هزار بيکار ايرانی را صاحب شغل کرده؟ آيا سرمايه گذارهای خارجی به ايران هجوم آوردند و در سراسر کشور کارخانه ايجاد کردند؟ مهمترين مسئله که در مورد نرخ بيکاری بايد به آن توجه کرد، مسئله نرخ رشد است.

در تمام کشورهای دنيا بازار کار با نرخ رشد اقتصادی ارتباط نزديکی دارد. فقط با سرمايه گذاری و ايجاد بنگاه های توليدی است که می شود کار ايجاد کرد. نرخ رشد توليد ناخالص داخلی در ايران يا همان نرخ رشد در سال ۱۳۸۶ بر اساس آماری که بانک مرکزی منتشر کرده تقريباً چيزی بوده معادل ۷ درصد. ولی از آن موقع تا امروز آمار نرخ رشد منتشر نشده. يعنی در واقع برای سالهای ۱۳۸۷، ۱۳۸۸ و ده ماه اول سال جاری خورشيدی ما هيچ رقمی در دست نداريم. ولی بر اساس گفته های مقامات رسمی ايران به صورت پراکنده و بر اساس آماری که از طرف سازمانهای بين المللی اقتصادی مثل بانک جهانی و صندوق بين المللی پول منتشر شده، نرخ رشد طی سالهای ۸۷ و ۸۸ و ده ماهه اول ۸۹ خيلی خيلی کم بوده در ايران.» 

نقش دولت در اقتصاد ايران

ياسمين سعادت، استاد دانشگاه و پژوهشگر اقتصادی در آمريکا هم با اشاره به نقش دولت در اقتصاد ايران می گويد نفتی بودن اقتصاد در ايران بازدهی سرمايه گذاری ها را کم کرده است.

ياسمين سعادت: در ايران يک مقدار زيادی بر می گردد به اين که دولت بايد شرکت داشته باشد در ايجاد سرمايه گذاری صحيح. بخش خصوصی هم به خاطر اين که به دنبال سود هست سعی می کند که منابع را درست تر مصرف کند. برای اين که سرمايه گذار می خواهد بازدهی داشته باشد سرمايه اش. شايد موقعيتی که در ايران هست يک مقدار پس انداز عمده مردم، پس اندازی است که از نفت به دست می آيد. پس انداز داخلی نيست. پس اندازی است بر منابع نفت، تصميم های افراد، تصميم های واحدهای اقتصادی... در نتيجه سرمايه گذاری را از طريق پول نفت انجام می دهند و در نتيجه بازدهی آن سرمايه گذاری ها مشخص نيست چقدر است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر