۱۳۸۹ اردیبهشت ۱, چهارشنبه

از آمار طلاق و ازدواج خبری دارین ؟

امشب داشتم تو سایت رادیو فردا چرخی میزدم که با مطلبی تحت عنوان "کاهش سن سکته در مردان ایرانی به ۳۲ تا ۳۵ سال " برخورد کردم و در شرح متن با "معاونت آمار و انفورماتیک سازمان ثبت احوال کل کشور " آشنا شدم . در حقیقت بهونه ای شد تا یه سری به سایت سازمان ثبت احوال کل کشور بزنم و از آمارهای اون مطلع بشم . با دیدن محتویات اون ، متوجه شدم که از روی آمارهاش میشه یه دنیا اطلاعات بدست آورد و کلی نظریه و تحلیل و مقاله و این جور چیزا در زمینه های مختلف اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و ... ارائه داد .

در این پست ، تمرکزم رو بر آمار طلاق و ازدواج گذاشتم ؛ اون هم فقط بخشی از دنیای اطلاعات مربوط به این موضوع.

با انتقال داده های مربوط به آمار کلی طلاق و ازدواج از سال 1338 تا 1388 به نرم افزار اکسل ، اقدام به محاسبه میزان رشد یا افت طلاق و ازدواج در هر سال نسبت به سال قبلش ، همچنین مجموع کل طلاق ها و ازدواج ها و نسبت طلاق به ازدواج در هر سال کردم .

اما خلاصه آمار اینکه :

Ø تعداد کل ازدواج ها از سال 38 تا 88 برابر با 19,620,807 و تعداد کل طلاق ها برابر با 1,977,319 مورد می باشد که یعنی از هر 10 ازدواج یک مورد به طلاق منجر شده است .

Ø شیب خط مربوط به تعداد طلاق ها از سال 38 تا 88 برابر با 1395 می باشد در حالیکه همین عدد در مورد ازدواج برابر با 14587 می باشد .

Ø شیب خط مربوط به ارقام نرخ رشد طلاق در هر سال نسبت به سال قبلش از سال 38 تا 88 برابر با 281/0 می باشد در حالیکه همین عدد در مورد ازدواج برابر با 057/0 می باشد .

Ø شیب خط مربوط به ارقام نرخ رشد طلاق به نرخ رشد ازدواج در هر سال نسبت به سال قبلش از سال 38 تا 88 برابر با 109/0 - می باشد . در نگاه اول این عدد منفی گمراه کننده هست اما باید توجه کرد که این شیب تا سال 72 برابر با 291/0- بوده اما بعد از آن تا سال 88 مثبت شده و برابر با 417/0 می باشد .

حالا از ارقام بالا چی میشه فهمید ؟

در مورد داده های بند اول باید این رو اضافه کنم که با توجه به مجموع ازدواج و نیز طلاق تا سال 58 و محاسبه نسبت آن ها و نیز از سال 58 تا 88 آمار یک طلاق به 10 ازدواج تقریبا تغییر محسوسی نکرده ، اما با توجه به کمتر بودن شیب خط مربوط به نرخ رشد ازدواج در هر سال نسبت به سال قبلش در مقایسه با طلاق میشه فهمید که آهنگ تغییرات ارقام ازدواج آهسته تر از طلاق است و شاید بتوان گفت که آینده مناسبی در انتظار وضعیت طلاق و ازدواج نخواهد بود . و همچنین از شیب خط مربوط به ارقام نرخ رشد طلاق به نرخ رشد ازدواج در هر سال نسبت به سال قبلش از دوره 72 تا 88 که برابر 417/0 هست ، شاید بتوان به فشار وارده بر خانواده ها بعد از جنگ و نیز مسائل فرهنگی جدید پدید اومده در خانواده ها پی برد که در حقیقت نگرانی نسبت به آینده را تشدید می کند .

این اندک فهم من از آمار و ارقام مربوط به طلاق و ازدواج بود ، اگه هیچ چیز جدید یا با ارزش نداره اما یه چیز برای من داشت که مربوط به آمار عجیب و من در آوردی یه کارشناس خانواده میشه که در سال 84 در دانشگاهمون در مورد نسبت 25 در صدی طلاق به ازدواج صحبت کرده بود و همیشه دوست داشتم بدونم آیا صحت داره یا نه ، و اونچه تو ذهنم در مورد غلط بودن آمارش بود تایید شد .

منابع :

http://www.sabteahval.ir/default.aspx?tabid=858

http://www.sabteahval.ir/default.aspx?tabid=860

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر